maandag 26 januari 2009

Eten

Een verhuizing naar een land als Kazakhstan brengt op tal van fronten veranderingen met zich mee - met mijn dieet is het niet anders. Voor mijn vertrek hadden mijn ouders een Russisch feestmaal bereid om mij in de gelegenheid te stellen in een vertrouwde omgeving alsvast te wennen aan de lokale keuken (ik wil de term 'Kazakhse keuken' vermijden, om niet de indruk te wekken dat dit copieuze diner ondanks haar culinaire merites op educatief vlak tekortschoot). Had ik voor mijn vertrek nog een sprankje hoop dat ik (een deel) van mijn eetgewoontes hier kon handhaven, eenmaal ter plaatse werd deze aangename illusie snel doorgeprikt. Ondanks het feit dat de supermarkten een keur aan geimporteerde producten aanbieden hebben de mensen bij Brinta de Kazakse markt nog niet ontdekt, en op eenzelfde wijze hebben de kooplui op de Groene Bazaar besloten dat de vraag naar tosti-ijzers te laag is om dit product in hun assortiment op te nemen. Wat betreft mijn favoriete diner - het Italiaanse gerecht wat alle andere Italiaanse gerechten overbodig maakt, de pizza, zijn de obstakels (zo mogelijk) nog groter: niet alleen is de versie die hier te koop is aanzienlijk kariger dan wat ik in Nederland gewend ben (en wat mijn verfijnde smaak als het om pizza's gaat vereist), van de 10 ovens in mijn flat werkt er helaas geen een.

Gelukkig worden echter ook hier, zoals zo vaak in het leven, de teleurstellingen gecompenseerd door (onverwachte) meevallers. Voor ontbijt en lunch ben ik de eerste paar weken overgestapt op Russische cornflakes die met wat yoghurt (zo worden ze minder snel week, en bovendien heeft de dichtstbijzijnde supermarkt geen verse melk) prima smaken, en sinds ik dit weekend in het bezit ben van een kaasschaaf heeft een nieuwe wereld aan mogelijkheden zich voor me geopend. Voor het avondeten kan ik vaak mee-eten met de Koreaanse diaspora, waardoor ik behalve op het gebied van cultuur en gebruiken nu ook qua cuisine meer van Korea dan van Kazakhstan weet (het enige gerecht wat ik een beetje ken is 'plov': rijst met paprika en wat vlees - eigenlijk best slim om wat goedkope ingredienten bij elkaar te gooien en het dan als nationaal gerecht te bestempelen).

Hoewel alle hier aanwezige Koreanen uit de zuidelijke helft van het schiereiland afkomstig zijn, doet het gebeuren communistisch aan: iedereen eet uit de pan of deelt een bord met meerdere personen, en het is geen probleem om onaangekondigd aan te schuiven. De Koreaanse etiquette spreekt me ook bijzonder aan - noedels en spaghetti worden naar binnen geslurpt en soep kan zonder lepel direct uit de kom worden gedronken. Als je na afloop geluk hebt, ehh, goed speelt met steen, schaar en papier kan je de afwas vervolgens aan anderen overlaten. Een redelijk alternatief is de mensa op de campus of een lokale cafetaria - de prijzen zijn iets lager dan op de UvT, de kwaliteit is wat hoger en je hoeft ze hier niet te smeken om je een extra schep te geven zodat je thuis niet alsnog de koelkast hoeft te plunderen. En wanneer ik me echt wil verwennen hoef ik maar de straat over te steken om een (overheerlijke?) durum doner te halen.

7 opmerkingen:

  1. Hey Thomas,
    Je kan pizza's ook prima in de koekenpan bakken hoor, alleen een beetje opletten dat je t vuur niet te hoog zet :)

    Eet smakelijk,
    Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, Thomas
    Je vader heeft me al een tijdje geleden gewezen op jouw weblog, maar toen kwam het er niet van te reageren. Gisteren ben ik bij jullie thuis geweest, en nu heb ik jouw belevenissen nog een keer bekeken. Wat een prachtkans die kant uit te gaan. Los van de brinta (waar je ook mee hebt leren leven) lijkt het allemaal prima te gaan. Gaat er ook kennis van jou naar de Khazakken toe? Heb een wijzer naar jou blog aangemaakt en zal graag lezen hoe het met je gaat.
    Julien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat Koreaanse voer lepel je zeker ook wel met twee stokjes naar binnen, of niet?

    Ik ben benieuwd wanneer de eerste wielrenverhalen komen, maar daar zal het nu misschien nog wat te koud voor zijn?

    P.s. Nog gefeliciteerd met je acceptatie in Groningen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Marion: Als ik ergens een fatsoenlijke pizza kan kopen zal ik het eens proberen.

    @Julien: Leuk dat je ook reageert! Er is natuurlijk een bepaalde informatie-assymetrie (Nederlanders weten minder over Kazakhstan dan Kazakhen over West-Europa), maar ik doe mijn best.

    @Rudra: Ik heb een aantal mensen verteld dat ik erg geinteresseerd ben in wielrennen, maar het deed niet echt een belletje rinkelen. Zelfs de nationale wielerploeg, het Astana-team, is nauwelijks bekend (ik krijg het idee dat ze dat logisch vinden, omdat we hier in Almaty zitten en niet in Astana). Alleen de Amerikanen kennen het, omdat Armstrong er dit seizoen voor rijdt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi, Thomas
    Geen reactie op wat je hebt gezegd, of indirect toch wel: hoop dat je ook vandaag (je verjaardag nerinnerde mijn computer mij) lekker zult eten. Een fijne verjaardag toegewenst!
    Julien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geen tostie-ijzers in Kazakhstan? Doet me denekn aan dat verhaal van Ten Raa, dat hij er een hele vakantie mee moest zeulen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Tho,

    Van harte gefeliciteerd met je 22e verjaardag! Wisten je kamergenoten van je verjaardag af? En zo ja, hoe wordt in Kazachstan een verjaardag gevierd?
    Wij vinden het leuk om zo af en toe je verhalen te lezen, het is leuk dat je van alle tekortkomingen in een land toch ook de positieve kunt vinden! Een broodje Dönner doet toch ook niet onder voor een pizza? Overigens is een bord Brinta ook niet altijd ideaal, als ik sochtends vroeg nog lig te slapen en mn pa roept dat de pap klaar is, en ik een kwartier later beneden ben, tref ik een kleiachtige substantie aan die aangelengt moet worden met extra melk, wat resulteert in een groot klonterig geheel. Dan lijkt zo'n russische cornflakes nog niet zo slecht!

    Ook de felictaties van de rest van de Sipkema's!

    Groetjes, Tjeerd en Ynze

    BeantwoordenVerwijderen