zondag 18 januari 2009

Weekend

Met een zware eerste collegeweek achter de rug, en in de treurige wetenschap dat ik de eerste aflevering van 'De Nieuwe Uri Geller' aan me voorbij moet laten gaan en dat het bij Feyenoord behoorlijk onrustig is, kon ik wel wat afleiding gebruiken. Tot mijn verbazing is de Rotterdamse volksclub redelijk bekend in Kazakhstan, dus kan ik hier (in tegenstelling tot in Nederland) goede sier maken met mijn supporterschap - ik voel echter telkens een onverklaarbare plicht om uit te leggen dat het ze op het moment niet voor de wind gaat, wat me hopelijk wat extra sympathie oplevert. Vrijdagavond was er op het universiteitsterrein een soort disco georganiseerd, maar dat was een flauwe bedoening - er waren meer security mensen dan partygangers, en het feit dat er geen alcohol werd geschonken kon niet bij iedereen op goedkeuring rekenen.

Iets later, toen we met een clubje bij iemand op de kamer zaten, bleek dat de veiligheidsmaatregelen niet geheel onnodig waren - een student was door een medestudent neergestoken op de eerste verdieping van de flat waar ik woon. Er waren behoorlijk wat politieagenten en andere officials op de been. Vooral de studenten uit Shimkent (een stad uit het zuiden) werden wat nerveus - dat oord staat kennelijk slecht bekend, en bij een vorig incident waren ook mensen uit die contreien betrokken. Als buitenlander en gediplomeerd conflictmanager maak ik me weinig zorgen (moet alleen zorgen dat ik mijn Zwitserse zakmes, dat ik als bestek gebruik, niet naar de verkeerde gelegenheden meeneem), maar een aantal medestudenten waren behoorlijk aangeslagen. De veiligheidsmaatregelen zijn sinds vrijdag aardig aangescherpt en er hangen briefjes 'be nice to each other' in de gang.

Zaterdag zijn we op aanraden van een aantal Kazakhen (ik heb telkens de neiging om 'Russen' te zeggen, maar die moet ik zien te onderdrukken) naar een lokale biertent geweest om Engels voetbal te kijken. De toko had wel iets weg van een Oktoberfest (hoewel ik daar nooit geweest ben) - het zat stampvol en overal stonden er kannen bier op tafel. Omdat het lokale voetbal alleen in het nieuws komt als de supporters op de vuist gaan, zijn Europese clubs hier populair. Fans van Arsenal, AC Milan, Barca, Bayern Munchen of wat je maar wilt zijn allemaal te vinden hier. Ik ben ietwat nieuwsgierig hoe je als Kazakh van zulke clubs fan wordt - zodra ik erachter kom stel ik jullie op de hoogte. Gelukkig verkeerden er geen Bolton-supporters in het gezelschap, dus ik kon met gerust hart het glas heffen toen Manchester in de laatste minuut de bevrijdende treffer maakte. Na afloop liepen er twee bevallige dames in dure bontjassen rond die reclame voor sigaretten maakten, wat wel een apart gezicht was. Welke boodschap zou een merk zo willen overbrengen? "Zo zul je er niet uitzien als je onze producten gebruikt"? Enfin, als het rookverbod in Nederland eindelijk wordt nageleefd weten de rokers onder jullie waar je naartoe moet.

1 opmerking:

  1. Het is goed om te merken dat de Kimep universiteit zo nauw samenwerkt met de Kazakhstaanse autoriteiten en dat zij daardoor de gelegenheid krijgt het economisch onderwijs wel erg aanschouwelijk te maken, doordat economische verschijnselen als devaluatie, nationalisering etc. gelijk in praktijk worden gebracht.

    Hoop maar, dat de Kimep hier niet te ver in zal gaan, want kan me voorstellen, dat wanneer ook de tegenhangers van deze verschijnselen in ditzelfde semester op soortgelijke wijze aanschouwelijk worden gemaakt, dit tot desoriƫntatie bij het studentengilde zou kunnen leiden.

    Vooral bij het "gasten" deel daarvan, dat toch al een hoop vaste waarden moeten ontberen.

    Paul

    BeantwoordenVerwijderen