zaterdag 10 januari 2009

Eerste dagen (1)

Vanaf de aankomst was het meteen aanpoten - samen met een Koreaanse student die hetzelfde vliegtuig had genomen (en ook mijn kamergenoot zou worden) werden we naar de Dormitory Director gebracht, die ons prompt een schaal met gedroogd fruit, koffie en een huurcontract voorschotelde. Het had er alle schijn van dat er weinig te kiezen viel, dus gingen we akkoord met de voorwaarden en de niet geringe huurprijs van ~75 euro. Gelukkig wisten enkele Kazakhstanen me later te vertellen dat een aantal van de huurbepalingen (zoals 'niet drinken op de kamer') niet al te letterlijk genomen hoefden te worden. De kamers zijn ongeveer 20 m2 voor 2 personen en zien er behoorlijk uit - het enige nadeel is dat er geen internet op de kamers is (maar goed, ik ben ook niet op exchange naar Silicon Valley gegaan). De uitstraling van een typische Sovjetflat zorgt voor een geweldige ervaring. In Moskou had ik gezien dat het gebruikelijk is dat de temperatuur geregeld wordt door de balkondeur verder open of dicht te zetten (op de verwaming zit geen knop - die staat continu op de hoogste stand) - deze goede gewoonte wordt ook door de Kazakhstanen gebezigd. Als ik terugben in Nederland zal ik me wat minder zorgen maken over het milieu als ik eens vergeet de verwarming uit te zetten als ik wegga - mijn zorgen kunnen zich dan concentreren op mijn portemonnee, maar gezien het feit dat de stookkosten in mijn Tilburgse kamer verrekend worden met 40 man zal me dat weinig extra slapeloze nachten kosten. Na een trip naar het HIV centrum (godzijdank was ik negatief - anders was mijn verblijf hier wellicht van korte duur geweest) kon ik eindelijk wat ontspannen en me opmaken voor een lange en welverdiende nachtrust.

Mijn tweede dag in Almaty viel ik met mijn neus in de boter - de Russiche kerk heeft de Gregoriaanse kalender nooit ingevoerd, dus een aantal religieuze feestdagen zijn er ongeveer 13 dagen later. Ik mocht twee keer kerst vieren dit jaar! Bij Kerst horen natuurlijk Kerstinkopen - helaas moest ik echter geen cadeaus inslaan, maar potten, pannen, bestek, een waterkoker, afwasmiddel, schoonmaakspullen, etcetera. Een trip naar de Groene Bazaar (de grote markt in Almaty) later was ik bepakt met een Uri Geller lepel, wat goedkope pannen en meer van dat soort noodzakelijkheden.

Moet er nu vandoor - binnenkort meer over mijn medestudenten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten