woensdag 1 april 2009

Onrust op KIMEP?

Een universitaire gemeenschap is net als de meeste families - naar buiten wordt een rooskleurig beeld gepresenteerd, maar onder de oppervlakte zijn er ruzies, intriges en verdachtmakingen. In dit geval ben ik ook een soort buitenstaander, maar dat weerhoudt me er niet van om erachter te komen wat hier allemaal speelt - temeer omdat ik een nieuwsgierig publiek moet verma.., ehh, informeren. Afgelopen donderdag had een student onder een valse naam een open brief aan de president van Kazakhstan in een oppositiekrant geplaatst, waarin hij een aantal vermeende misstanden hier aan de kaak wilde stellen. De afgelopen maand zijn 30 docenten ontslagen als onderdeel van een breder pakket maatregelen om te bezuinigen (ze willen bijvoorbeeld ook op de internetverbindingen beknibbelen - ik dacht dat die tijdens de vorige ronden al zwaar aan de beurt waren geweest - een aantal masters afschaffen en na 10 uur het licht uitdoen), volgens het bestuur vanwege de kredietcrisis (waarom een universiteit daardoor zo hard getroffen is werd echter niet duidelijk uitgelegd - je zou denken dat alleen dit jaar het aantal inschrijvingen lager is).

Zaterdag werd er ondertussen voor de buitenlandse studenten een internationale versie van Nauruz (het Kazakhse nieuwjaar, wat vorige week in Almaty gevierd werd met een enorme openluchtbarbeque en een (rommel)markt, waar ik overigens een prachtige kamelenknuffel aan over heb gehouden) georganiseerd - dat was ook het evenement waarvoor ik zo creatief bezig ben geweest. Mijn poster moest het helaas afleggen - een aantal andere studenten hadden de hulp van hun ambassades ingeroepen en als vertegenwoordiger van het kleine Nederland kon ik tegen verdiensten als 'grootste wapenexporteur ter wereld' (Rusland) niet op. De speeches van consulaire attaches en andere hoogwaardigheidsbekleders waren niet allemaal even interessant, maar dat werd meer dan goed gemaakt door het in overvloed aanwezige gratis eten - veel studenten hadden voedsel uit hun land meegenomen (zelf had ik wat kaas in blokjes gesneden =) en men had een vorstelijke lunch laten uitrukken - en er werd een niet onaardige film vertoond over leven op het Kazakhse platteland.

Een korte zoektocht op de digitale snelweg leverde nog wat wetenswaardigheden op. Een internationale professor zei dat hij toen hij in Kazakhstan aankwam te horen kreeg dat hij het in plaats van de afgesproken $40,000 met vierduizend dollar minder moest doen, er zou sprake zijn van vriendjespolitiek en machtsmisbruik, het bestuur probeert regelmatig de collegegeldverhogingen zoals die in het Vijfjarenplan zijn vastgelegd te overschrijden en de baas van KIMEP heeft ook een bouwbedrijf wat een aantal malen projecten voor de universiteit heeft uitgevoerd. Begin deze week kwam het antwoord van het universiteitsbestuur - er werd een open brief op de website geplaatst waarin (met een aantal drogredenen, dat wel) de claims werden weersproken en de krant met een rechtszaak werd gedreigd als ze het stuk wegens laster niet zouden rectificeren. Kennelijk was dat voor een aantal studenten niet voldoende - gisteren werd in een soort demonstratie bij het kantoor van de voorzitter het aftreden van de vicevoorzitter en een aantal managers geeist (hoewel ik nieuwsgierig was, leek het me respectvoller en verstandiger om weg te blijven - achteraf niet zo'n gekke beslissing omdat de politie kwam opdraven). Het haalde weinig uit, maar het laatste woord over deze kwesties is ongetwijfeld nog niet gesproken.

Om toch op een positieve noot af te sluiten zal ik het slot van de mededeling van het bestuur citeren: "Effective, efficient management under the leadership of President Bang has allowed KIMEP to retain the strong support of the government of Kazakhstan. On his last visit to KIMEP, President Nursultan A. Nazarbayev said “It gives me great pleasure to see the conditions you study in… and I envy you for the fact that you have such wonderful opportunities… I’m very sorry that in my time there wasn’t a university like this.”"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten